INVITERT tilbake til Thon Hotell Vettre

Anmeldelsen min av Thon Hotell Vettre fikk konsekvenser

Dagen etter jeg publiserte matanmeldelsen av Thon Hotell Vettre fikk jeg en epost fra selveste hotelldirektøren. Jeg var overrasket. Til tross for nokså bevisst SEO (Search Engine Optimisation), så havnet jo innlegget mitt så langt bak som på 4. side i google på søkeordet «Thon Hotell Vettre». Likevel altså, så hadde de fanget det opp. Man må anerkjenne grundig og hyppig overvåkning av nettet fra Thon systemet. De var ikke spesielt glade for slik negativ omtale, naturlig nok. De ønsket å forsvare seg, forklare seg, og helst at jeg endret min anbefaling. Å motta en slik epost kom som en overraskelse på meg. Det var litt gøy. Samtidig, så viser det betydningen av omtale. Og kanskje aller mest; hvor mye makt det er i en blogg. Bloggemakt!

Skjermdump - epost fra Geir Lien, direktør ved Thon Hotell Vettre

Skjermdump – epost fra Geir Lien, direktør ved Thon Hotell Vettre

 

Det ble etter hvert en lengre epostkonversasjon med hotellets visedirektør. Så da, en gråværsdag i desember dro jeg tilbake. Snart satt vi tre stykker i foajeen med mange tanker å sette ord på. Visedirektør Petter Whilhelmsen hadde gjort avtalen med meg. Han hadde tatt med seg en kokk til samtalen. Etter introduksjonene kom det frem at de begge forventet meg å være eldre enn de tok meg for å være. Der lot jeg antakelsene stå ubesvart, da jeg likedan forventet at de trodde jeg er yngre enn jeg er. Det er en vanlig feiltakelse da utseendet mitt er noe misledende.

Velkomstkomiteen ved Thon Hotell Vettre

Her er de to hyggelige og blide herrene som tok meg imot på Thon Hotell Vettre. Brede smil vitner om den gode tonen vi fant.

Mottakelsen

Samtalen som fulgte var litt av både det ene og det andre. De gav inntrykk å ha så vidt skumlest over innlegget mitt. Det var tydelig ubehag ved den uheldige omtalen, og til en viss grad søkte de etter detaljer å kritisere ved det som var skrevet. Likevel, det første som ble sagt, strategisk fra deres side, var som følger: «Du tok oss med buksene nede.» Fulgt av innrømmelser om at de ikke hadde gjort en god nok jobb da jeg overnattet hos dem. Videre fulgt av bortforklaringer om at det var en glipp i ellers sikre rutiner. De nye reglene (de nevnt i skjermdump-eposten,) som skulle innføres den 13.12 ble til dels brukt som et skjold. En implisitt beskjed om at; selvfølgelig blir det enda bedre. Og så var den store unnskyldningen: Det var visstnok første kvelden de hadde servert julekoldtbord og rutinene for merking av allergener var ikke inne på den nye layouten.

Jeg valgte å ta det hele med en klype salt. At jeg var invitert for at de skulle endre min oppfatning med ord og fine løfter var jo ganske sikkert. De ønsket nok helst at jeg skulle forandre min anbefaling om å unngå Thon Hotell Vettre dersom man har mattallergier eller intoleranser. I korrespondansen per epost hadde fokuset vært på at de ønsket min rådgivning. Så da valgte jeg å fokusere på dette. Medbragt var et sett spørsmål jeg hadde forberedt. De var ment å avdekke eventuelle hull eller mangler ved rutiner som kunne forbedres. Da jeg tok fram notatblokken ble de begge noe overrasket. De hadde nok ikke forventet den type forberedelser fra en blogger. Likevel, de tok det med et smil og lot meg sette i gang.

De spørsmålene jeg hadde ble alle besvart ganske så godt. At det var mange tanker om hvordan ting skulle gjøres var tydelig. De hadde planlagt rutiner tilsynelatende godt. Inntrykket var at mye var rutiner de alltid hadde hatt. Rutiner som da hadde glippet under mitt opphold. Samtidig, så påpekte de at det var gjort noen endringer i etterkant av det forrige innlegget mitt. De sa riktignok ikke noe spesifikt om hvilke endringer dette var. Det var tydelig at de visste hva å svare. Det lot seg ikke å stille dem ordentlig til veggs og det er et godt tegn.

Observasjon og rådgivning

Etter samtalen ble det en liten omvisning i spisesalen. Buffeen hadde blitt latt stående etter måltidet til min ære. De hadde vasket og fylt på med mat og det så riktig så delikat ut. Her fikk jeg observere hvordan en del ting vanligvis ser ut på Thon Hotell Vettre. Deriblant merking av vanlige allergener. Det var gjort tydelig med kritt rett på steinbordet. De henviste også mye til den nye reguleringen av allergimerking som ble innført i desember (etter mitt besøk). Denne lovpålagte merkingen skulle gjøres på samme vis med kritt på stein.  Jeg gav noen små tips og ideer om hvordan å tilpasse buffeen ytterligere. Dette gjaldt både plassering av matvarer, og hvordan å plassere informasjon til allergikere. Petter Whilhelmsen så ut til å lytte godt etter. Han tok mentale notater og forhåpentligvis var noe av det jeg hadde å bidra med til reell nytte.

Merking av mat på Thon Hotell Vettre

Her ser vi den kalde maten merket, med kritt rett på steinflaten. Elegant og oversiktlig på Thon Hotell Vettre

Noen rom for forbedring på Thon Hotell Vettre

Det var noen rom for forbedring. Brien så fristende ut. Stilrent plassert på trefjøl. Plassert med god avstand til glutenholdige kjeks. Noe fare for dryss og kontaktsmitte var det likevel når kjeksen måtte løftes over osten ved forsyning.

Særkrivningsfeil ved Thon Hotell Vettre

Tydelig merking, tross særskrivningsfeil.

 

Vi hadde i løpet av møtet funnet en god tone. Følelsen var at begge parter strevet mot samme mål; å gjøre et opphold på Thon Hotell Vettre til en god opplevelse for mattallergikere og intolerante. Som takk for hjelpen fikk jeg tilsendt et gavekort i posten. Det var en hyggelig, og uventet påskjønnelse. Helt fra jeg sa ja til å komme tilbake hadde de vist å sette pris på at jeg ville bruke min tid på dette, og det settes selvfølgelig pris på i retur.

gavekort

Tusen takk for gavekortet!

 

Inntrykk fra gjenvisitten på Thon Hotell Vettre

Da jeg gikk tilbake opp til bussholdeplassen i snøføyken var det mange inntrykk å bearbeide. Til tross for krass omtale var jeg tatt vel imot. De viste genuin interesse for å forbedre seg, samtidig som de hadde et visst behov for å forsvare seg også. At jeg i utgangspunktet ble kontaktet var fordi Thon-maskineriets systemet fanget opp negativ omtale. Likevel, så kom det mer nytte ut av møtet enn å bote på skade. Kan jeg endre min anbefaling på bakgrunn av et møte og en kopp te? Nei. Det er ikke godt nok grunnlag for vurdering. Men det er tydelig at de har den riktige intensjonen på Thon Hotell Vettre. Og ved neste besøk, såfremt det blir et til, skal de få en ny vurdering med blanke ark.

Jeg har en god følelse av at det vil bli en langt bedre opplevelse enn den forrige.

2 Comments

  1. Pingback: Matanmeldelse - Thon hotell Vettre - SBradley Works

  2. Pingback: Thon hotell Vettre: Trygt nå? - SBradley Works

Leave a Comment